| Segédszerkesztő vagyok Mónikánál
Mónika-show.
A téma mostanában igen jelentős figyelmet kap különféle bulvárlapok és rádióműsorok jóvoltából. Megjelent, elhangzott sok tény a műsor készítésével kapcsolatban, de egyik sem képes bemutatni azt, ami valójában a háttérben zajlik. Ez a kis írás arra hivatott, hogy leleplezze a hazai média legundorítóbb "műhelyének", a Mónika-show szerkesztőségének titkait, melyeket külső szemlélő sosem ismerhetne meg.
Mielőtt elkezdeném az élménybeszámolót, tisztázzuk, hogy én ki vagyok. A nevemet érthető okokból nem árulom el. Egy vagyok a 30-40 fiatalból, aki éjt nappallá téve azért dolgozik, hogy délutánonként kétmillió televízió képernyőjén tűnhessen fel Erdélyi Mónika vitathatatlanul bájos - és a félrevezetett szereplők kínos - mosolya.
Reggel 10 óra, XI. kerület, Petzvál József utca 44. szám. Ki gondolná, hogy a rég feldarabolt Gamma Művek egyik felújított épületében, egy lapos, kétemeletes házban, kertvárosi környezetben készül Magyarország egyik legnézettebb délutáni show-ja? Sőt, nem is egy, hanem kettő! (Mónika a földszinten, Balázs az emeleten.) Az IKO Productions tábla lelkes tévénézőknek bizonyára ismerős lehet, a legtöbb RTL Klubon sugárzott műsor végén megcsodálhatjuk. Az épület a környező házaktól csak a bejárat sajátos látképe különbözteti meg. Valószínűtlenül sok eldobált csikk és műanyag kávéspohár árulkodik az épületben folyó megfeszített munkáról. Ha az ember a porta előtt elhaladva végigsétál a szerkesztőség folyosóján, az már önmagában felér egy mellbevágással. A falak foltosak, koszosak. Néhol megrugdosták őket, vagy épp kávéval locsolták végig. A szerkesztőség két szobájában mintha bomba robbant volna. Mindenfelé eldobált papírlapok, kiszórt és összetaposott ételmaradványok, napok óta rothadozó gyümölcsök, eldobált cigarettásdobozok, összetört, koszos székek, elmaradott, leamortizált számítógépek, összefirkált monitorok és ősrégi, nagyrészt beszélgetés lefolytatására alkalmatlan telefonok hevernek. Természetesen tíznél több ember kényelmesen nem tudna ekkora helyen dolgozni, Mónikáéknak mégis sikerült öt éven át talpon maradniuk, átlag 40 (!) emberrel. A telefonokért mindig harcolni kell, reggel 11 és este 7 között pedig számítógépet szerezni esélytelen, a szerkesztők kedvelik a hálózatos játékokat...
No, de miből is áll a munkánk?
Embereket kell átverni (finomítottam az általunk használt kifejezést), sok embert. Telefonálni kell. "XY vagyok az RTL Klub televíziótól, zavarhatom egy percre?" Ilyen egyszerű. Az emberek többsége (sajnos) megtiszteltetésnek veszi, hogy egy ilyen fontos helyről megkeresték, így a "szóba elegyedéssel" nincs gond. Ha már beszélünk, nincs baj. Bele kell túrni az alany életébe, és minél cifrább, mocskosabb dolgot kell kihúzni belőle. Örülünk a "sima megcsalásnak" is, de egy "agresszív, feleségét verő és megalázó férfi" története egyenesen főnyeremény. Ha teszem azt a hívott alany elsírja bánatát, hogy őt bizony megverték és megerőszakolták (jó megalázó módon), akkor már sínen vagyunk. Megértőnek kell lenni vele, és biztosítani, hogy a helyzet megoldására az egyetlen alternatíva, ha műsorunkban ad hangot sérelmeinek. Ha az illető ebbe beleegyezik (néha "gyúrni" kell), akkor meg lehet keresni a másik felet. Vele közölni kell, hogy egy rég nem látott, kedves ismerőse meg szeretné lepni a műsorban. Ha az átverés sikerül, akkor összehoztunk egy közepesen gyenge, kétszereplős sztorit, a balhé garantált, a szerkesztő fellélegezhet. Az átvert felet természetesen mindig biztosítjuk, hogy nem fog semmiféle kellemetlen helyzetbe kerülni, mert "azért minket kirúgnának".
Egyébiránt az alkalmazottak sincsenek túlzottan megbecsülve. A régi motorosok jól keresnek (persze ezért lemondhatnak a magánéletükről), az újoncok pedig hetente cserélődnek. (Esetenként naponta.) Nem sokan engedhetik meg maguknak, hogy bizonytalan pénzért dolgozzanak hétfőtől vasárnapig napi 14-16 órát, munkaszerződés nélkül.
Egy komolyabb történet, fajtalankodással, pedofíliával és erőszakkal megtűzdelve persze jobban fizet. Ha az ember egy sztori kedvéért tönkretesz egy házasságot, barátságot, kapcsolatot, családot, a magas nézettséget is borítékolhatja, ami házon belül nagy megtiszteltetés. Néha az embereknek karrierlehetőséget, jogi segítséget kell ígérni, és persze a vidékieket haza is fuvarozzuk! Vagy ha nem, akkor biztosan talál valami vonatot forgatás után, az már nem a mi gondunk. (Ez a történet egy kétgyermekes hölggyel esett meg, egy új kollégám emiatt mondott fel két ledolgozott hét után. Az ő szájába adták a hazugságot. A nő várta beígért a kocsit, de az nem jött.) Természetesen a szereplővel előre megbeszélt tiszteletdíjtól (10-15 ezer FT) általában nem nehéz eltekinteni a felvétel utáni kavarodásban...
Casting, azaz szereplőválogatás. Igen, ez is a mi dolgunk. Járjuk a város forgalmas bevásárlóközpontjait és tereit, embereket szólítunk le. A lehengerlő modor és az RTL-es igazolvány garantálja, hogy nem térünk vissza üres kézzel a szerkesztőségbe. Az emberek többsége gátlásos, nem mer ellentmondani, és pirongva elmondja az élete sötét dolgait, vagy egyszerűen elhajt. Ez a munkamódszer egyébként a srácoknak igen sok dekoratív hölgy telefonszámát szüli, de ez már egy másik történet...
Aztán ott a belső casting is. Az Expresszben olvasható a hirdetésünk, persze Mónikáról egy szó sem esik benne. A szereplők bejönnek a szerkesztőség (durván lepukkant) casting-szobájába, ahol jól megváratjuk őket, majd szemérmetlenül rákérdezünk a szexuális szokásaiktól kezdve a lelki problémáikon át a magánéleti gondjaikig mindenre. Aki nem szalad el megalázottan, az jó eséllyel egy nap a szereplőnk lesz.
És ott az a híres szerződés, amivel mostanában igen élénken foglalkozott a sajtó. Az természetesen kamu. Az ember a szerződés aláírásával olyan alapvető jogairól mond le, ami az egész megállapodást alkotmányellenessé teszi. Az ORTT részéről nem ritkán keresnek meg bennünket (főként Kolosi Péter programigazgató urat) a szerződés miatt, de az RTL ezt a problémát is "rendezte". A szerződés két pontja változott meg. Egyrészt már nem 1,000,000 FT kötbérrel fenyegetjük a szereplőket, hanem a műsor elkészítésének TELJES költségére perelhető, aki galád módon nem jön el szerepelni. A másik változás pedig az, hogy a szereplő a panaszával közvetlenül a főszerkesztőhöz (Selmeczi Viktória) fordulhat. Ennek is oka van, amit szintén mosolyogva közöltek a legutóbbi megbeszélésen. "Így az emberek inkább felhívják a főszerkesztőt, aki könnyedén leszereli őket, minthogy az ORTT-t keressék..."
Nos, zárom soraimat. Még millió és millió dolgot írhatnék a Mónika-show háza táján folyó dolgokról, de túl sok értelmét nem látom. Az a véleményem, hogy ami itt történik, az a média szégyene, és tenni kell érte, hogy megváltozzanak ezek a dolgok.
| |