Az út kezdete
Az életút felén járó 35 éves Dante, műve főhőseként 1300
nagycsütörtök éjszakáján indul a túlvilág hármas birodalmának bejárására. A jó
szerző mindenben tudatos, így az idő mérése is nagy jelentőséget kap. Már a mű
első sorai is jelképes értelemmel bírnak. A sötétlő erdő Dante életének
tévelygéseit szimbolizálja. Három fenevad jelenik meg előtte: a gyönyörök és az
irigység foltos Párduca, a gőg és erőszak dühödt Oroszlánja, valamint a
kapzsiság mindig többet akaró Tigrise. Bennük a társadalmi osztályok, pártok
rossz szenvedélyei öltenek testet. E félelmetes percben megmentőként érkezik
Szerelmesének küldöttje: Vergilius - az emberi értelem és erkölcsi tisztaság
hőse - ő lesz hosszú útján vezetője és tanácsadója. Az Aeneis 6.éneke szerint
már ismeri ezt az utat. A szerző az antikvitás szeretetén túl azért is őt
választja kísérőjévé, mert valami módon a kereszténység előzményeihez köthető.
A Pokol
Az első állomás a Pokol, mely Lucifer lezuhanása nyomán
keletkezett, az angyalok egei után, ám a földi, mulandó lények előtt. A Pokol
kapuján a következő jól ismert felirat áll:
"Én rajtam jutsz a kínnal telt hazába,
én rajtam át oda, hol nincs vigasság,
rajtam a kárhozott nép városába.
Nagy Alkotóm vezette az igazság;
Isten hatalma emelt égi kénnyel,
Az ős Szeretet és a fő Okosság. Én nem vagyok egykorú semmi lénnyel, csupán örökkel; s én örökkön állok.
Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel. "
A látomásos műben találunk nagyon is konkrétan kidolgozott, valóságosan elképzelhetö tereket, Dante a geocentrikus világképnek megfelelően gondolkodik, a Föld középpontján áthaladó világtengely mentén helyezi el túlvilági birodalmait. A Pokol feneke a föld középpontja, ahová szűkülő tölcsérszerű út vezet. A kózpont felé haladva egyre súlyosabb bűizösök szenvednek. Előszdr a kózönyösökkel találkoznak, akiket nemtörödömségük miatt még a Pokol sem fogad be. Az Archeon folyón átkelve jutn~.ic a Pokol tornácának első köréhez.
Az elsá körben azon lelkek lakoznak, akik a kereszténység előtt születtek, nem bűnösek,
esélyűk sem volt máshová kerülni, hisz nem részesülhettek a megváltás kegyelmében. Híres pogányok, költők, filozófusok... Ez Vergilius lakóhelye is, csak vendége kalauzolásának idejére hagyta el.
A következő kör a szerelem bünóseié, akikkel Dante megértőnek mutatkozik, hisz a szerelmet maga is nagy értékként tiszteli. A harmadik kör az életükben mértéktelenül falánkok szenvedésének helye, a következő a ftisvényeké és pazarlóké.
A Stynk folyót átlépve a haragosok tépik, marcangolják egymást, a hatodik körben pedig a keresztény tanítást el nem fogadó eretnekek égnek. A következő három alkörre oszlik, ahol a maguk, felebarátaik, vagy Isten ellen vétők sínylődnek. Egy hatalmas hegyszakadék választja el a tíz "rondabugyorra" oszló nyolcadik kört az előbbiektől. Itt keritők,
és a Pokol Királyának szőrös testén
felkapaszkodva kijutnak a szabad ég alá.
|